17.8., 16 Uhr, Waldheim Gaisburg: Shitstock III - Das ultimative Spätzles-Avantgarde-Festival! Schräge Musik aus dem Ländle! Mit Leute-bleibt-zuhause-Jazz, Clara-Zetkin-lookalike-Contest, Häuslesbauer-Blues, Tontaubenschiessen mit Phil Collins Platten, Performances und Lesungen, Love-in-Zelt. Sauft 3 Tage und Nächte und kommt dann! |
International Spatzles Avantgarde Musiv Movement (ISAMM) presents: The Band formerly known as something (Hamburg) .::. Cluster Bomb Unit (Japan) .::. Sektion Freudental (Freudental/S/GP) .::. Navil (Stuttgart) .::. Crocky and the Inkognitas .::. NochKeinName (Degenfeld) .::. Audioangel (Erde) .::. Sirup (NYC) .::. MBK (von hier) .::. The Ditscher (Pragsattel) .::. Lunatik (Mond) .::. MFFX (StuttgartOst) EKSTATISCHE MUSIKDARBIETUNGEN!! ZUM FüNFTEN MAL SHISTOCK!! Sauft wieder drei Tage und Nächte und kommt dann!!
|
Der Austragungsort des Ganzen nennt sich TAUT (Temporary Artists Utopia Tool). Aus dem Altgriechischen kennen wir die Tautologie (tautología) als „Wiederholung von bereits Gesagtem“. In diesem Sinne kann und will dieses Festival auch nicht für sich in Anspruch nehmen das musikalische Rad (neu) zu erfinden, sondern beruft sich durchaus auf lebendige Traditionen der Rand- bzw. "Outsider"-Musik(en): Sound Art; Experimental; Concrete; Abstract; Electronic; Noise; Free; Drone; Ambient; Minimal; Avantgarde; Psychedelic; Underground; DIY und ja, auch Kraut/kosmische - all diese Kategorien/Schlagworte sind zwar nicht unbedingt unzutreffend, aber natürlich unzureichend um das an den beiden Tagen im September Dargebotene zu beschreiben. So versteht sich die Veranstaltung eher als einen Einblick in das Schaffen einer umtriebigen Szene von Aktivisten, eine Art Werkschau fortwährender Prozesse der Klangforschung...
Begleitend zum Festival wird ein Tonträger mit unveröffentlichem Material aller beteiligten Künstler erscheinen und vor Ort erhältlich sein.
Der Ablaufplan:
Mit dabeisein werden (nicht in dieser Reihenfolge):
GÜNTER SCHLIENZ
www.guenterschlienz.de
vimeo.com/90136745
vimeo.com/63354587
www.tometotheweathermachine.com/reviews/2012/11/guenter-schlienz
www.foxydigitalis.com/foxyd/?p=29474
Seit den 1970er Jahren geht Eugene Chadbourne als Instrumentalist und Sänger so unermüdlich wie unbeirrbar seinen eigenen musikalischen Weg, sämtliche Stilgrenzen überschreitend. Die Liste der Kollaborationen und Projekte ist schier endlos. Dabei gelingt es ihm den scheinbaren Gegensatz von improvisierter und komponierter Musik als nicht-existent vorzuführen. Seit einigen Jahren tut er dies auch zusammen mit Schröder als kongenialem Partner an diversen Schlaginstrumenten.
English version:
THE HISTORY OF THE SCHADROEDER DUET:
The two musicians met for the first time at the 2003 edition of Zappanale held in Bad Doberon, Germany. Chadbourne was performing in duo with Jimmy Carl Black, the unforgettable Jack and Jim Show. Schroeder was part of the trio led by guitarist Mike Kennelly, best known as a so-called “stunt” soloist on Frank Zappa albums. This is how their first jams happened, in the greater context of the Zappa and Captain Beefheart music dominating that event. Schroeder explained that he liked to network in a similar manner to Chadbourne and in the former’s hometown of Freiburg, Germany, it would be possible to organize home studio recordings as well as regional gigs. In the same year they played their first concert ever as a duo in Stuttgart, on which occasion they also passed by Sumsilobatem Sound Studio in Degenfeld and recorded a freely improvised session with Metabolismus (released as "Spiraltendenz" LP on Troglosound). They returned to record there a couple of times since then. Collaboration recommenced circa 2013 in the context of Chadbourne’s spring European tour. Schroeder and Chadbourne performed as a duo in Bremen as well as returning to the scene of their first duo meeting, the infamous Wagen venue of North Stuttgart—actually nothing more or less than an abandoned train car. This was followed by a Freiburg collaboration with a local band Schroeder has been at the helm of for a decade or more, Mr. King’s Delite, and another European tour in spring of 2015. The repertoire in these contexts follows the outline of Chadbourne’s working methods since the ‘70s — diverse covers and original material contrasting and combining many genres and that means rock and roll, country and western, jazz and folk.
www.popkontext.de/index.php/2014/08/04/eugene-chadbourne/
www.eugenechadbourne.com/
www.discogs.com/artist/181485-Eugene-Chadbourne
Schröder: www.drumbology.de
FIFTY-FIFTY: ...Und noch ein Schwerarbeiter-Duo, hier aber mit einer sagenhaften leichtfüßigen Disziplin, aus der Inspiration und Transformation erst so richtig schön entstehen kann. Der Schlagzeuger Manfred Kniel und der Saxofonist Ekkehard Rössle haben mit ihrer faszinierenden Palette aus inspiriertem (und gottlob nicht strengem) Minimalismus und präziser Kontemplation ein neues Plateau erreicht. Ganz ruhig, etwas hinterfotzig und gelassen, aber niemals alberig, beliebig oder ausfransend. Durchaus an John Zorns "Short Cuts" erinnernd, hat es wohl selten ein aktuelles hiesiges Duo so sehr geschafft, in Reduktion und Dezenz so weit im Jazz zu kommen.
English version:
Fifty-Fifty processes influences from minimalism, jazz and techno into an innovative style which is based on the principle of reduction. The concentration on melody and rhythm creates transparency and space. Hypnotic drum patterns meet with sparing melodies of controlled expressiveness. A compositional approach with precisely defined improvisatory parts is favored. "Big respect" is the testimony the avant-garde authority John Zorn gave the musicians.
"..very intriquing!" Robert Wyatt
„Fifty-fifty's Fragments is an unexpected delight." Rating: * * * * Daily Telegraph, 15 Oct 2010
"Eine sorgfältige Arbeit und eine luftig schöne Duomusik mit viel hintergründiger Tiefe!", Lucas Niggli, Schlagzeuger, Uster / Schweiz
www.skug.at/article6814.htm
www.klangbad.de/releases/fifty-fifty-fragments
Limpe Fuchs, die Grande Dame der freien Improvisation zusammen mit den Flamingo Creatures. Die Frau, die bereits 1970 nackt und schwarz angemalt den Bundesbürgerinnen und Bürgern den Marsch blies, steht seit 2011 im musikalischen Dialog mit dem experimentell-psychedelischen Duo.
Drei wahlverwandte Stimmen, lachend, lautmalend und leise flüsternd. Mit Pendelsaiten, Steinreihen, Bronzetrommeln, Violinen und diversen elektronischen Mitteln forscht das Trio während seiner gemeinsamen Auftritte nach Musik aus und für den Moment. Spontan und flüchtig – eindrucksvoll.
Es scheppert, summt, klirrt, brummt, klingelt und rumst – kurz: es geht zur Sache, aufmerksam aber kompromisslos. Limpe, Ruth und Ronnie führen sichauf!
English version:
Ruth-Maria Adam and Ronnie Oliveras have been around as part of the Datashock collective for quite a few years now, but their adventures as a duo are mostly undiscovered. With the help of electronics, bells, a violin and various percussion instruments the couple develops musical dialogues that speak to you in the most handsome way one can think of. Like Hans-Joachim Roedelius waltzing with Joan La Barbara while Smegma play (quietly) in the back. Limpe Fuchs’ a legend. From her early days as part of the Anima Sound duo to her current body of work there’s only one way to describe her approach towards music: radical, free and fearless.
http://www.limpefuchs.de/ https://flamingosandothercreatures.wordpress.com/ https://spammaps.bandcamp.com/album/limpe-fuchs-flamingo-creatures-der-wind-der-wind-der-winter-kimmt
Hartmut Geerken: Born in Stuttgart in 1939, Hartmut Geerken is a musician, composer, writer, journalist, filmmaker, actor, mycologist and much more. After a classical music training, Geerken discovers contemporary music while studying with Karlheinz Stockhausen, and during the same period he also develops his love for jazz, which will bring him to collaborations with masters such as The Art Ensemble of Chicago, Don Cherry, John Tchicai, Sunny Murray and to the formation of The Cairo Free Jazz Ensemble. Hartmut is also responsible for having brought Sun Ra and the Arkestra to Cairo in 1972, where he was living at the time.
Jooklo Duo: Blowing minds all over the world since 2004 with hundreds of performances and some cult records, Jooklo keeps spreading their powerful and vibrant sound, deeply rooted in free jazz avant-garde but heavily influenced by traditional folk music, and at the same time open to extreme sound experiments. Over the years the perpetual research for new and challenging combinations has led Genta and Vanzan to form a large variety of ensembles and to collaborate with artists such as Bill Nace, Chris Corsano, Thurston Moore, Dror Feiler, Dylan Nyoukis, Makoto Kawabata, and many others. The duo has also been working with the Merce Cunningham Dance Company alongside John Paul Jones and Takehisa Kosugi, performing on “Nearly Ninety” in 2009/2010.
(Virginia Genta and David Vanzan) first met the eclectic figure of Hartmut Geerken in 2007, and they have collaborated in several occasions during the years. Free improvisation that pushes time and space limits way further, in a flow of primitive organic sounds. The concert at Troglobatem Fest will be the Stuttgart premier for Hartmut Geerken, performing for the first time in the city where he was born.
jooklo.altervista.org/
www.hartmutgeerken.de
"In Japan we have the phrase Sho-Shin, which means "beginner's mind". The goal of practice is always to keep our beginner's mind. […] In the beginner's mind there are many possibilities; in the expert's mind there are few. […] This is also the real secret of the arts: always be a beginner. " (Shunryu Suzuki)
The name “Sho-Shin” is derived from a concept of the Zen Buddhism which means “beginner's mind”, and express the idea of a fresh, spontaneous, trans-idiomatic approach to musical improvisation. The duo has already performed in numerous contexts in Italy, Germany and Belgium, in particular at the “Centro d'Arte dell'Università di Padova” (Padua, Italy, February 2014) and at the “Novemetis Festival” (Modena, Italy, April 2104). In february 2015 the duo has released their first album, “Live at Lux”.
shoshinduo.tumblr.com
www.youtube.com/watch?v=QLizuYTQbn0
www.youtube.com/watch?v=abGz5R2YpDM
www.youtube.com/watch?v=yqkz15QObqo
Paul LaBrecque
Head of Wantastiquet is Paul LaBrecque’s, Sunburned Hand of the Man member, solo shaman body melt unit. The spirit of American soil is so deeply rooted in this mind traveler, that even his prolonged stay in Europe hasn’t weakened his pow wow power jams. By merging several seemingly incompatible worlds into a new universe, Head of Wantastiquet investigates the dynamics of landscape, including the manipulation of its effects and the limits of spectacle based on our assumptions of what landscape means to us. Rather than presenting a factual reality, an illusion is fabricated to conjure the realms of our imagination. The work incorporates time as well as space – a fictional and experiential universe that only emerges bit by bit.
headofwantastiquet.bandcamp.com
Es plätschert, plingt und schwurbelt - ob stehendes, fließendes oder brodelndes Wasser, es tönt unerhört.
Frank Amos und Oliver Prechtl geben den Mineralwässern Stuttgarts eine Stimme.
Frisch gezapft werden auf dem Troglobatem Festival Wellen die Gehörgönge auswaschen.
Mit den Hits "das Fass zum Überkochen", "Streit im Rauschen der Ewigkeit" und "
Grundwasserspiegelabsenkung".
English version:
It burbles, it plongs, it dazzles - whether waters a still, floating or boiling, it sounds outrageous.
Frank Amos and Oliver Prechtl are giving a voice to the precious mineral waters of various sources of Stuttgart.
Freshly poured, they will rinse your ear canal at the Troglobatem Festival.
Including the hits
"the overboiling barrel", "quarrel in the eternal noise" and "suspicoius drawdown".
Streit_im_Rauschen_der_Ewigkeit.MP3
sehen wir den abend als prozess.....
solaterapia ist der dark-hades ambient splitter des dienstältesten stutggarter kraut
und rübenkollektivs MBK, mit ale oertwig an geräten und pater unk unus an der orgel.
English version:
Sing, people, I'm still Sidist and scream you to continue: singing is an ulcer that rebels! Singing is nothing but a hot hurt! My veils are therefore hotter than your welded camisoles! I will turn on, you you realize that?
seeing the evening as a process .....
solaterapia is an dark-ambient hades splitter of stuttgarts longest-serving kraut and beet
collective MBK, with ale Oertwig on equipment and pater unk unus at the organ. p>
Trombonistic-Space-Rekord, ebenfalls Splitter von mbk
Trombonistic-Space-Rekord, Splitter of mbk
www.youtube.com/watch?v=xu_TKf2-Us4
www.youtube.com/watch?v=JPfcvVSzsK8
www.youtube.com/watch?v=wRKu4zbYwyQ
Francesco Cavaliere
David Vanzan
David KK (Modulatorwelle / (Modulator Weaver)
Boris M (Teppichwelle / Carpet Weaver)
Ingo A (Ragawelle / Raga Weaver)
*Der Welker ist die klimakatastrophische vegane Fortentwicklung des Schnitters.
Everyone’s talking about the Wilter* except us. For the last twenty years, Kopfende have been to the occidental history of music, roughly said, what his grave is to Heidegger: first underneath, then on the outside. Most of our instruments have strings tied to them; the idea is that, in advance you don’t know what kind of sound will be and afterwards no matter what has become. Tranquilizer-Kraut-Rockabilly. Metastasis-Axe-Mash. The “Meet The Press” in the expandable minds of hooded crows. We even had a real vampire drummer once.
* The Wilter is the climatical-catastrophically vegan evolution of the Reaper.
"The very first Band to translate the original Krautrock attitude into a rich, organic and hypermodern sound sculpture" - James R. Fidget (Renegades, Trust Holding)
"Extremly impressive!" - Kruder & Drofmeister
Wikipedia definiert den Begriff "Spasm Band" folgendermaßen:
"Die Spasm Band war im frühen Jazz ein kleines, häufig aus Heranwachsenden
bestehendes Musikensemble, dessen Instrumentarium überwiegend aus
Gebrauchsgegenständen oder sehr einfachen Musikinstrumenten bestand: Töpfe,
Waschbretter und Bottiche für die Perkussion, Kazoos als Melodieinstrumente und
Krüge (Jugs) zum Hineinsingen einer Bassstimme. Jelly Roll Morton verwendete
diesen Namen. Als erste Band, die unter diesem Namen auftritt, gilt die in New
Orleans seit 1895 bekannte Stale Bread's Spasm Band, die später auch als Razzy
Dazzy Spasm Band auftrat."
Insofern wohl die traditionsälteste Band des Festivals...
English version:
Improvised music on homemade instruments.
Wikipedia:
"The first spasm bands were formed on the streets of New Orleans in the late nineteenth century. The term "spasm" applied to any band (often made up of children) who made musical instruments out of found objects not usually employed for such.
The earliest band to play under the name "spasm band" in New Orleans was formed in 1895, known informally as "Stale Bread's Spasm Band" and billed as the "Razzy Dazzy Spasm Band" at semi-professional engagements, such as outside the West End Opera House. They played, amongst other things, a length of gas pipe, a kettle and a fiddle made from a cigar box. The spasm band style was one ingredient in the development of instrumental New Orleans jazz. Contemporaries report that the style was imitated by adult orchestras such as the Right At 'Em Razz Band, which featured future Original Dixieland Jass Band clarinetist Alcide Nunez."
This probably makes YKSD the band with the longest tradition of the festival...
Filmvorführungen:
Am Freitag Teile von "Die weisse Leinwand ist ein rotes Tuch" von Hartmut Geerken: Ein wilder Film aus dem Afghanistan der 70er Jahre, wo Hartmut Geerken bis zum Einmarsch der Sowjets lebte, collagiert und kombiniert mit den damaligen Medienbildern. Der 16mm-Film ist seit 1976 in Arbeit und dauert derzeit 16 bis 72 Stunden (die Angaben schwanken).
Schallplattenunterhaltung von Pauki und anderen
Essen & Trinken, Bazar, Samstag gibt's auch Kaffee & Kuchen
Zum Abschluß Kaplan Schätzl's internationale Beatmesse
Und vieles mehr...
Bei schönem Wetter finden manche der Auftritte im Freien statt, ansonsten in mehreren Doppelcontainern auf dem Gelände.
Alle sind herzlich willkommen!
TAUT:
www.taut-now.de/
Troglosound:
troglosound.altervista.org/
Second Hand Records:
www.secondhandrecords.de/
Präsentiert von FFUS, Troglosound und Sumsilobatem Sound Studio, mit freundlicher Unterstützung von Second Hand Records Stuttgart und vom Kunstverein Wagenhalle.
Troglobatem bei Fatzbuch: https://www.facebook.com/events/1688083511421062/
Kontakt: troglobatem at irgendeinscheiss.de